Miten toimin asiakkaiden kanssa?
Asukas- ja asiakaskyselyt
- Asukkaita tavoiteltiin tiedonkeruuvaiheessa samoilla kysymyksillä huolista, voimavaroista ja kehitettävistä asioista. Asukkaita tavoiteltiin sekä alueelta että sosiaaliasemalta asukastilassa ja työntekijöiden tapaamisilla. Vastauksia saatiin yhteensä 84 kappaletta. Kyselyjen tekemisessä apuna olivat Metropolian (AMK) sosionomiopiskelijat.
- Aluefoorumit asukkaille yhdessä alueen muiden toimijoiden kanssa. Keskustelufoorumissa esiteltiin asukaskyselyn tuloksia, joista heräsi keskustelua alueen voimavaroista, huolista sekä siitä mitä alueelle tarvittaisiin lisää.
Yhteinen Kyläpaja lisää alueen yhteisöllisyyttä
Alueen asukastilan Kyläpajan toiminnan tukeminen ja edistäminen on ollut yksi keskeinen toimintamuoto prosessissa.
- Kyläpajalle hankittiin pienhakerahoilla uusittuja huonekaluja mm. kirjahyllyt ja sohvakalusto Pakilan työkeskuksesta sekä kävelysauvoja asukaskäyttöön.
- Kyläpaja tutuksi -viikolla ideoitiin toimintaa yhdessä sosiaalitoimen ja asukkaiden kanssa: painettiin kankaita, harjoiteltiin valokuvienkäsittelyä, mitattiin verenpainetta ja syötiin maukasta keittoa.
- Kyläpajalle saatiin myös työllistettyä ATK-ohjaaja Pikku Huopalahti -seuran vapaaehtoistyöntekijöiden tueksi. Hankkeen aikana järjestettiin asukastilaan sosiaalialan työntekijöiden vierailu ja tarjottiin soppaa alueen asukkaille.
- Syksyllä 2012 sosiaalialan työntekijät ovat jalkaantuneet asukastilaan aamupalalle. Aamupalasta on tiedotettu alueen asukkaille ja sosiaaliaseman asiakkaille.
- Aikuissosiaalityö osallistuu virkamiestyöryhmään ja jatkossa osallistuu syrjäytymisen ehkäisy ja interkulttuurisuuden työryhmään alueella.
- Sosiaalialan ryhmien käynnistäminen alueella: Elämäni kuvat -ryhmä on pidetty Kyläpajalla syksyllä 2012.
- Yhdyskuntatyöntekijä ja vapaaehtoiskoordinaattori pitivät vertaisryhmäohjaajien koulutuksen.