Menetelmät
Tässä esimerkkejä dialogisista menetelmistä, joita voi hyödyntää asiakastyössä.
Mitä menetelmiä sinä olet kokeillut tai olet kuullut kehuttavan? Ehdota menetelmää kuntasi tai oppilaitoksesi yhteyshenkilölle, niin hän toimittaa sen eteenpäin tämän sivuston ylläpitäjille.
Dialogiset verkostomenetelmät
THL:n ylläpitämälle sivustolle on koottu vuosien varrella kehitettyjä dialogisia verkostomenetelmiä. Niissä keskeistä on toisen ihmisen kunnioittava kohtaaminen ja kuunteleminen sekä ratkaisuja etsivä ja tulevaisuuteen suuntaava työote. Asiakas, perhe ja läheisverkostot ovat tasavertaisia yhteistyökumppaneita ja oman elämänsä asiantuntijoita.
Dialogiset verkostomenetelmät THL:n verkkosivuilla
Huoliseulakäytäntö aikuisten sosiaalipalvelujen ammattilaisille sosiaalitoimistoissa
Huoliseulan tavoitteena on saada paremmin näkyväksi etuuskäsittelijöiden työssään kohtaamia huolestuttavia asiakkaiden elämäntilanteita.
Huoliseulakäytäntö Innokylän toimintamallikuvauksena
Kuvastin - reflektiivinen itse- ja vertaisarviointimenetelmä
Kuvastin-menetelmä on kehitetty sosiaalityön työyhteisön itsearviointi- ja vertaisarviointimenetelmäksi. Se pyrkii tukemaan sosiaalityön tiimin arvioivaa työtapaa sekä yhteisöllisen asiantuntijuuden kehittymistä.
Kuvastin-menetelmä Sosiaaliportin Lastensuojelun käsikirjassa
Kuvastin Sosiaaliportin Hyvissä käytännöissä
Osallistava dokumentointi
Maunulassa on kehitetty uutta dokumentoivaa työtapaa. Asiakkaille on annettu tai lähetetty asiakastapaamisesta laaditut asiakirjat, joita asiakkaat voivat arvioida, korjata ja täydentää reaaliajassa.
Tutustu osallistavaan dokumentointiin
Kirjallisuutta menetelmistä
Seikkula, J. & Arnkil, T. E. (2005). Dialoginen verkostotyö
Helsinki: Tammi. Kirja on julkaistu myös ruotsiksi (Social nätverk i dialog. Stockholm: Mareld, 2005) ja englanniksi (Dialogical meetings in social networks. London: Karnac Books, 2006)
Linkkejä menetelmiin