Halusimme kutsua sosiaalityöntekijöitä, kokemusasiantuntijoita ja sosiaalityön opiskelijoita yhteiseen kehittämiseen Pääkaupunkiseudun Praksis-toiminnan puitteissa. Käytännönopetuksen teemat, asiakastyön taidot sekä asiakasosallisuus olivat lähtökohtia oppimisverkostomaiselle toiminnalle.
Samalla halusimme tukea aikuissosiaalityön osaamisen näkyväksi tekemistä ja käytännönopetusta tarjoavien tiimien asiakastyön kehittämistä.
Tavoitteita
- Haluamme tehdä näkyväksi, jakaa ja kehittää aikuissosiaalityön osaamista ja asiakastyön taitoja (kohtaaminen, tilannearviotyö, dokumentointi, itse- ja vertaisarviointi),
- Haluamme koota yhteen, kehitellä ja kokeilla asiakkaan osallisuutta ja yhteistä tutkimista vahvistavia työskentelytapoja erityisesti tilannearvioprosessissa
- Haluamme vahvistaa pääkaupunkiseudullista oppimisverkostomaista toimintaa aikuissosiaalityössä.
Onnistumisia
- Yhteiskehittäminen on ollut dialogista ja moninäkökulmaista; mukana on ollut sosiaalityöntekijöitä, johtavia sosiaalityöntekijöitä, kokemusasiantuntijoita sekä sosiaalityön opiskelijoita.
- Yhteiskehittämistyöpajoissa kehitettiin yhdessä ammattilaisten, kokemusasiantuntijoiden ja opiskelijoiden kanssa uusi versio aikuissosiaalityön Asiakaspeili-lomakkeesta
Vinkkejä
- Osallistujia on hyvä olla eri ryhmistä: ammattilaisia, lähiesimiehiä, palvelujen käyttäjiä/kokemusasiantuntijoita, opiskelijoita, muita asiantuntijoita.
- Yhteiskehittämisen kohde kehkeytyy prosessin aikana, valitaan yhdessä.
- Tapaamisissa tulee olla tilaa jakaa myös ajankohtaisia kuulumisia.
- Yhteiskehittämistä rakennetaan tutkimustiedon avulla (luennot ja julkaisut).
- Yhteiskehittämisen suhde tiimikohtaiseen kehittämiseen kannattaa pitää läpinäkyvänä prosessin aikana.
- Yhteiskehittämistä dokumentoidaan ja analysoidaan.
Yhteiskehittämiseen kannattaa lähteä rohkeasti mukaan. Jos mukaan tulee koko tiimi, saa yhteiskehittämisestä enemmän irti: tiimi yhdessä johtavan kanssa voi määritellä omia lähtökohtia ja tavoitteita yhteiskehittämiselle ja hyödyntää yhteiskehittämisen tuloksia omassa kehittämistyössä.
Kommentoi